Abordagens de ensino e aprendizagem de línguas: comunicativa e intercultural

Autores

  • Maria Nilse Schneider UFPEL

Resumo

This article discusses the communicative and the intercultural approaches to language teaching and learning. Firstly, it describes the core theoretical principles, goals, and the roles of teachers and learners in both approaches, as well as the way they are treated in different German textbooks. Secondly, it discusses a set of core principles and concepts (‘activity’, ‘interaction’, ‘motivation’ and ‘communicative posture’), as well as the didactic-pedagogical implications of implementing a communicative approach to language teaching and learning. Finally, it includes a reflection about the necessity for the language teacher to develop an intercultural background, as well as the eclectic use of different linguistic theories and language teaching approaches to make the acquisition of communicative and intercultural competence viable.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Maria Nilse Schneider, UFPEL

Drofessor Adjunto UFRGS; Mestrado em Literatura Alemã e Americanística (1984, FU Berlim - Alemanha); Doutorado Literatura Comparada (2002, IL - UFRGS); Professor do Instituto Goethe em Berlim, São Paulo e Porto Alegre; Leitor do DAAD na Universidade do Porto, Portugal; Professor visitante na UFRGS; Desde 1995, professor efetivo do Setor de Alemão/Instituto de Letras/UFRGS; Chefe do Departamento de Línguas Modernas (2003-2005); Pós-Doutorado na Rheinische Friedrich Wilhelms Universität em Bonn, Alemanha (2005-2006); Coordenador das Literaturas Estrangeiras Modernas no Programa de Pós-Graduação em Letras/UFRGS (2007-2009).

Downloads

Como Citar

Schneider, M. N. (2010). Abordagens de ensino e aprendizagem de línguas: comunicativa e intercultural. Contingentia, 5(1). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/contingentia/article/view/13321

Edição

Seção

Linguística