O ensino / aprendizagem da metafonia do português como língua estrangeira por aprendizes alemães

Autores

  • Marcelo Jacó Krug UFRGS

Resumo

The present article deals with a phenomenon of the portuguese language which is well-known and yet rather neglected in brazilian schools as well as in schools abroad: metaphony. Since this regular vowel change is a phenomenon that foms part exclusively of speech and is not represented in writing, it constitutes a problem for foreign learners, in our case speakers of German. We therefore propose a strategy by the help of which the phenomenon of metaphony in Portuguese can be explained, based on analogies with a similar regular sound change in the German language, called Umlaut. Our study is based upon data collected among students at Christian-Albrechts-Universität in Northern Germany

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Marcelo Jacó Krug, UFRGS

Professor Adjunto UFRGS; Mestrado em Literatura Alemã e Americanística (1984, FU Berlim - Alemanha); Doutorado Literatura Comparada (2002, IL - UFRGS); Professor do Instituto Goethe em Berlim, São Paulo e Porto Alegre; Leitor do DAAD na Universidade do Porto, Portugal; Professor visitante na UFRGS; Desde 1995, professor efetivo do Setor de Alemão/Instituto de Letras/UFRGS; Chefe do Departamento de Línguas Modernas (2003-2005); Pós-Doutorado na Rheinische Friedrich Wilhelms Universität em Bonn, Alemanha (2005-2006); Coordenador das Literaturas Estrangeiras Modernas no Programa de Pós-Graduação em Letras/UFRGS (2007-2009).

Downloads

Como Citar

Krug, M. J. (2009). O ensino / aprendizagem da metafonia do português como língua estrangeira por aprendizes alemães. Contingentia, 4(2). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/contingentia/article/view/11419

Edição

Seção

Linguística