MUITO VELHO PARA A TECNOLOGIA? COMO AS NOVAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO AFETAM AS RELAÇÕES SOCIAIS DE PESSOAS MAIS VELHAS EM PORTUGAL

Autores

  • Celiana Azevedo Universidade Nova de Lisboa - FCSH CICS.NOVA CAPES

DOI:

https://doi.org/10.22456/2316-2171.60176

Palavras-chave:

Tecnologias de informação e comunicação, Sênior, Relações Sociais, Envelhecimento.

Resumo

Esta pesquisa analisa a importância do uso das novas tecnologias de informação e comunicação, nomeadamente o computador, a internet e o telemóvel nas relações sociais em um grupo de pessoas mais velhasem Portugal. Comometodologia, foi utilizado grupos focais de seniores com idades entre 61 e 93 anos. Verificou-se que o telemóvel foi maioritariamente visto como indispensável para as relações sociais, enquanto o computador e a internet foram apontados como benéficos, ajudando a construir novas perceções de tempo e espaço. Portanto, a apropriação dessas tecnologias pode influenciar positivamente as relações sociais de pessoas mais velhas.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Celiana Azevedo, Universidade Nova de Lisboa - FCSH CICS.NOVA CAPES

Journalist, PhD student in Communication Sciences – Media and Journalism Studies at New University of Lisbon (UNL). She holds a master degree in Communication Sciences – Media and Journalism Studies at New University of Lisbon (2013). She is also a researcher at CICS.NOVA – Interdisciplinary Centre of Social Science and she is a member of ECREA (European Communication Research and Education Association). She has participated in research projects in the areas of communication, journalism and media. Her work focuses on media and old people, media and generations, new information communication technology, social inclusion and journalism.

Referências

ANNAN, K. Globalization must work for all. World Economic Forum. Janeiro 2001. Disponível em: http://www.un.org/News/dh/latest/address_2001.htm. Acessado em: janeiro 4, 2013).

AROLDI, P.; F. COLOMBO. Generational belonging and mediascape in Europe. Journal of Social Science Education, p. 34-44, Junho 2007.

BERNARD, M.; PHILLIPS, J. The challenge of ageing in tomorrow’s Britain. Ageing and Society, p. 33–54, 2000.

CAREY, M. The group effect in focus groups: planning, implementing, and interpreting focus group research. In: J. MORSE. Critical Issues in Qualitative Research Methods, London: Sage Publications, 1996, p. 225–241.

CASTELLS, M. The Rise of the Network Society: The Information Age. Oxford: Blackwell, 2000.

CHEN, H. Introduction to Special Section on Aging and the Internet. Ageing International, p. 1-2, 2008.

COULSON, I. Introduction: technological challenges for gerontologists in the 21st century. Educational Gerontology, p. 307-315, 2000.

CRANG, M.; GRAHAM, S. D. Multispeed cities and the logistics of living in the Information Age. Project Repor, Swindon: Economic and Social Research Council, 2005.

CZAJA, S.; LEE, C. The impact of aging on access to technology. Information Society, p. 341–349, dez. 2007.

DANNEFER, D. What's in a name? an account of the neglect of variability in the study of aging. In: J. BIRREN; V. BENGTSON; D. DEUTCHMAN. Emergent theories of aging. New York: Springer, 1988, p. 356-384.

DEURSEN, A. Age and Internet skills: rething the obvious. In: E. LOOS; L. HADDON; E. MANTE-MEIJER. Generational use os new media, England: Ashgate, 2012, p. 170-184.

DHUNPATH, R. Life history methodology: ‘‘narradigm’’ regained. Qualitative studies en education, p. 543–551, 2000.

DIAS, I. O uso das tecnologias digitais entre os seniores: Motivações e interesses. Sociologia, Problemas e Práticas, p. 51-77, 2012.

DIGITAL INCLUSION PANEL. Enabling A Digitally United Kingdom: A Framework For Action. London: Cabinet Office, 2004.

EC. Active ageing and solidarity between generations: A statistical portrait of the European Union 2012. Statistical books. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2012.

GILSTER, P. Digital literacy. New Jersey: Hoboken, 1997.

HABUCHI, I. Accelerating Reflexivity. In: I. MIZUKO; D. OKABE; M. MATSUDA. Personal, Portable, Pedestrian: Mobile Phones in Japanese Life, Cambridge: MIT Press, 2005, p. 165–182.

HADDON, L. TIME AND ICTS: Researching Time. University of Manchester, 2001.

HAGBERG, J. Being the oldest old in a shifting technology landscape. In: EUGÈNE LOOS, LESLIE HADDON AND ENID MANTE-MEIJER. Generational of new media, England: Ashgate, 2012, p. 89-106.

HALLORAN, J. Mass communication research: Asking the right questions. In: A. HANSEN, Mass communication research methods, London: Sage, 1989, p. 1-32.

INE. Censos 2012 - Resultados definitivos. Lisboa: INE, 2012.

INE. O Envelhecimento em Portugal: Situação demográfica e socio-económica recente das pessoas idosas. Serviço de Estudos sobre a População do Departamento de Estatísticas Censitárias e da População, Lisboa, 2002.

ITU. Measuring the Information Society. Switzerland, 2012.

KHVOROSTIANOV, N.; ELIAS, N.; NIMROD, G. ‘Without it I am nothing’: The internet in the lives of older immigrants. New Media and Society. v. 14. p. 583-599. 2003.

KITZINGER, J. Introducing focus groups. UK: Glasgow University Media Group, 1995.

LENHART, A.; HORRIGAN, J. B. Re-visualizing the Digital Divide as a Digital Spectrum. IT & Society. p. 23-39. 2003.

LICOPPE, C. Two modes of maintaining interpersonal relations throuh telephone: from the domestic to the mobile phone. In: J. KATZ. Machines that become us: the social context of personal communication technolog. New Jersey: Transation Publishers, 2002, p. 171-186.

LUPTON, D.; NOBLE, G. Mine/not mine: appropriating personal computers in the academic workplace. Journal of Sociology. p. 5-23. 2002.

MERTON, R., FISKE, M.; KENDALL, P. The focused interview: a manual of problems and procedures. New York: Free Press, 1990.

MORGAN, D. Focus groups. Annual Review Sociology. p. 129–152. 1996.

NEVES, B.; AMARO, F. Too old for technology? How the elderly of Lisbon use and perceive ICT. The journal of community informatics, v. 8, n. 1, p. 1–22. 2012.

OBERCOM. Sociedade em Rede. A Internet em Portugal 2012. Lisboa: Publicações Obercom, 2012.

OLIVEIRA, J. Psicologia do Envelhecimento e do Idoso. 2º. Porto: Livpsic, 2005.

PHILLIPSON, C. The ‘elected ’ and the ‘excluded’ : sociological perspectives on the experience of place and community in old age. Ageing & Society. p. 321–342. 2007.

RAPAGNANI, G. Le suicide chez la personne âgée. Revue Medicale de Liege. p. 91–96. 2006.

RODRIGUES, L.; SOARES, G. Velho, idoso e terceira idade na sociedade contemporânea. Revista Ágora. p. 1-29. 2006.

ROEBUCK, J. When does old age begin? The evolution of the English definition. Journal of Social History. n. 12, p. 416-428. 2000.

SELWYN, N. The information aged: a qualitative study of older adults' use of information and communications technology. Journal of Aging Studies. p. 369-384. 2004.

SELWYN, N. Apart from technology: understanding people’s non-use of information and communication technologies in everyday life. Technology in Society, p. 99–116. 2003.

SELWYN, N.; GORARD, S.; FURLONG, J. The information aged: Older adults ’ use of information and communications technology in everyday life. Wales. 2003.

UN. Ageing in the Twenty-First Century: A Celebration and a Challenge. New York: United Nations Population Fund, 2012.

UN. World Population Ageing 1950-2050. Population Division, DESA, United Nations. Dispinível em: http://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:World+Population+Ageing+1950+-+2050#0. Acesso em: 01 de janeiro 2013.

WILLIAMS, C.; WINDEBANK, J. Self-help and mutual aid in urban neighbourhoods: Some lessons from Southampton. Urban Studies, 2000: 27–147.

Downloads

Publicado

2016-11-09

Como Citar

Azevedo, C. (2016). MUITO VELHO PARA A TECNOLOGIA? COMO AS NOVAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO AFETAM AS RELAÇÕES SOCIAIS DE PESSOAS MAIS VELHAS EM PORTUGAL. Estudos Interdisciplinares Sobre O Envelhecimento, 21(2). https://doi.org/10.22456/2316-2171.60176

Edição

Seção

Artigos originais