Oscillations between micro and macrohistory in the photography of André Penteado

Alexandre Santos

Resumo


Abstract
This article discusses the reconstruction of memory through two photographic books by São Paulo artist André Penteado, respectively O Suicídio de meu pai (2007-2014) and Cabanagem (2015). If in the first work the artist proposes relations focused more on the autobiographical and  on the micronarrative regarding the taboos about suicide and individual suffering, in the second, he offers us a broader discussion of the elements that anchor the historical erasures related to violence and collective suffering.

Resumo
Este artigo aborda a reconstrução da memória através de dois livros fotográficos do artista paulistano André Penteado, respectivamente O Suicídio de meu pai (2007-2014) e Cabanagem (2015). Se no primeiro trabalho o artista propõe relações mais voltadas para o autobiográfico e o micronarrativo, no que concerne aos tabus sobre o suicídio e o sofrimento individual, no segundo, ele nos oferece uma discussão mais ampla sobre os elementos que ancoram os apagamentos históricos relacionados à violência e ao sofrimento coletivo.



Palavras-chave


André Penteado; Photography; Photographic book; Memoir; Contemporary art.

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DOI: https://doi.org/10.22456/2179-8001.98254

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PORTO ARTE: e-ISSN 2179-8001


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