Artistic practice and human experience

Autores

  • Luciano Vinhosa Simão Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.22456/2179-8001.80114

Palavras-chave:

Aesthetic experience. Participation. Human content.

Resumo

In this article, I argue that the singularization of the artistic discourse in the 15th century encouraged philosophers in the 18th century to conceptualize on the aesthetic experience, taking it as a distinct kind of common experience. The description of this experience, as being one that is disinterested and lacks purpose, led to the progressive consolidation of an autonomous art, that is free from social contracts and takes refuge in museums. These have developed their physical space in accordance to this definitive presupposition. If, in contrast, we understand aesthetic experience as any complete experience, as Dewey sustains, our understanding of art and its institutions will be different.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Luciano Vinhosa Simão, Universidade Federal Fluminense

Artist and theorist. Professor at the Department of Art and the Post-Graduate Program in Contemporary Art Studies from the Fluminense Federal University. CNPq (Productivity Scholarship) Researcher, currently developing the research Fotoperformance: os passos titubeantes de uma linguagem em emancipação. He published: Horizontes da arte: práticas artísticas em devir (Nau: org. 2010); Obra de Arte e experiência estética: arte contemporânea em questões (Apicuri: 2011); Interlocuções: estética, produção e critica de arte” (org. Luciano Vinhosa & Martha D’Angelo : Apicuri, 2012); “Arte, reflexão no silêncio: entre ruminâncias e experiências”(PPGCA-UFF: 2016).

Referências

ARGAN, G. C. História da arte como história da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BATTCOK, G. A nova arte. São Paulo : Perspectiva, 1975.

BAUMGARTEN, A. G. Esthétique. Paris: Bibliothèque de philosophie et d'esthétique, 1988.

BELTING, H. Le chef-œuvre invisible. Nîmes : Jacqueline Chambron, 2003.

BOURDIEU, P; HAACKE, H. Libre échange. Paris : Seuil, 1994.

CHIPP, H. B. Teorias da arte moderna. São Paulo : Martins Fontes, 1993.

DEWEY, J. Art comme expérience. Pau : Farago, 2005.

FERREIRA, G. (org.) Arte & Ensaios, n 9. Rio de Janeiro : PPGAV/EBA/UFRJ.

HUME, D. Hume. São Paulo : Nova Cultural, pp 333-350. (Col. Os Pensadores)

KANT, I. Crítica da faculdade de julgar. Rio de Janeiro : Forense Universitária, 1993.

VINHOSA, L. Obra de arte e experiência estética, arte contemporânea em questões. Rio de Janeiro : Apicuri, 2010.

VINHOSA, L.; D’ANGELO, M. (org.). Interlocuções: estética, produção e crítica de arte. Rio de Janeiro : Apicuri, 2012.

Arquivos adicionais

Publicado

2018-06-06

Como Citar

Simão, L. V. (2018). Artistic practice and human experience. PORTO ARTE: Revista De Artes Visuais (Qualis A2), 22(36). https://doi.org/10.22456/2179-8001.80114