The image of the dictatorship in perspective: the photographs from Fernando Lemos between 1949 and 1954

Cristina Pratas Cruzeiro

Resumo


From the photographic productions from Fernando Lemos between 1949 and 1952 in Portugal and between 1953 and 1954 in Brazil, this article aims to reflect on the imagery carried out by the artist when he left Portugal in face of the one produced in Brazil in the years immediately posthumous to his arrival. Fernando Lemos left for Brazil in 1953, exhibiting his work at the Museum of Modern Art of São Paulo and, in 1954, at the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro – where he showcased part of the extensive photographic production he produced in Portugal. The imagery language of these photographs – the construction of space, luminosity, overlays, etc. – demonstrates a harmony with surrealism and the artistic use of photography. But in them are also imprinted the different rhythms of life and quotidian. The fact that the artist focuses his production on the portrait, makes it the best referent to allows us to understand the impact that the migration caused in his life and in his artistic work.

Palavras-chave


Fernando Lemos. Photography. Dictatorship. Portugal. Brazil.

Texto completo:

PDF (English)

Referências


Acciaiuoli, M. (2005) Fernando Lemos. Lisbon: Editorial Caminho, ISBN: 972-21-1694-0.

Breton, A. (1993) Manifestos do Surrealismo. Lisbon: Edições Salamandra. ISBN: 972-689-075-6.

França, J.A. (1973) 'Vinte (e um) anos depois de dez dias de Janeiro de 1952'. Colóquio Artes, n. 12, 2nd series, Abril, pp. 14-25.

França. J.A. (1985) A Arte em Portugal no Século XX. Amadora: Livraria Bertrand.

França, J.A. (2000) A Arte e a Sociedade Portuguesa no Século XX (1910-2000). Lisbon: Livros Horizonte. ISBN: 972-24-1110-1.

Gonçalves, R.M. (2004) Vontade de Mudança – Cinco décadas de artes plásticas. Lisbon: Editorial Caminho, ISBN: 972-21-1621-5.

Herkenhoff, P. (2004) 'Fernando Lemos: Fotografia'. In Moura, D. (coord.) À sombra da Luz, Fernando Lemos, À luz da Sombra. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, pp. 15-67.

Lemos, F. (1994) 'Dedicatória'. In Lemos, F. et al. Fernando Lemos, À sombra da luz. Lisbon: Fundação Calouste Gulbenkian Centro de Arte Moderna, José de Azeredo Perdigão, pp.9.

Lemos, F. (1994) 'Depoimento 2'. In Lemos, F. et al. Fernando Lemos, À sombra da luz. Lisbon: Fundação Calouste Gulbenkian Centro de Arte Moderna, José de Azeredo Perdigão, pp.159.

Lemos, F. (1994) 'Depoimento 3'. In Lemos, F. et al. Fernando Lemos, À sombra da luz. Lisbon: Fundação Calouste Gulbenkian Centro de Arte Moderna, José de Azeredo Perdigão, pp.160.

Lemos, F. (1994) 'Depoimento 4'. In Lemos, F. et al. Fernando Lemos, À sombra da luz. Lisbon: Fundação Calouste Gulbenkian Centro de Arte Moderna, José de Azeredo Perdigão, pp.160.

Lemos, F. (2004) 'Biografia I'. In Moura, D. (coord.) À sombra da Luz, Fernando Lemos, À luz da Sombra. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, p.96.

Mendes, R. (2004) 'Imagens Teimosas: Novamente Fernando Lemos'. In Moura, D. (coord.) À sombra da Luz, Fernando Lemos, À luz da Sombra. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, pp. 69-74.

Pomar, A. (2008) [Consult. 2017-09-13] Avaialble at:

Pomar, A. (1994) 'Tempo de Fantasmas'. In Expresso Magazine, July 23rd, 1994, pp. 60-64. alexandrepomar (2008) [Consult. 2017-09-13] Available at

Sena, A. (1998) História da Imagem fotográfica em Portugal – 1839-1997. Porto: Porto Editora, ISBN: 972-0.06265-7




DOI: https://doi.org/10.22456/2179-8001.80110

Direitos autorais 2017 Cristina Pratas Cruzeiro

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.

PORTO ARTE: e-ISSN 2179-8001


INDEXADORES

PROPESQ

"

LATINDEX

Resultado de imagem para redib logo