Canudos: a "Essência" do Sertão Baiano
DOI:
https://doi.org/10.22456/1984-1191.64564Resumo
Busca-se, neste artigo, analisar o documentário Paixão e Guerra no Sertão de Canudos, de autoria do Cineasta Antônio Olavo, a partir da eficácia instrumental do cinema documentário como um veículo potencializador de discursos críticos sobre eventos e representações sociais. Tem-se como objetivo refletir, por meio de uma obra fílmica, o evento da saga conselheirista como um processo demarcador da cisão do urbano e do rural no pensamento social brasileiro.Palavras-chave: Cinema Documentário. Sertão. Intersecção Urbano-Rural. Movimento Conselheirista.
Canudos: The “Essence” of Sertão Baiano (Bahian Backlands)
Abstract
In this article, it is sought to analyse the documentary “Paixão e Guerra no Sertão de Canudos” (Passion and war at Canudos’ Backland), written by the filmmaker Antônio Olavo, from the perspective of the instrumental efficacy of Documentary Cinema, as a potentializing vehicle of critical speech over events and social representations. It is taken as an objective in this article to reflect upon a filmic work over the event of the Conselheiro’s saga (Antônio Conselheiro and his followers’ movement). This work aims at such saga as a landmark in the breach process between urban and rural in Brazilian social thinking.
Keywords: Documentary Cinema. Sertão (Backlands). Rural-Urban Intersection. Conselherista Movement.
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