Literatura e luz: iluminação elétrica, teatro e o filme expressionista

Autores

  • Michael Korfmann UFRGS

Resumo

This article discusses the influence of electric illumination on theatre and the so called expressionist film. It starts with a short historical overview and will then argue that the only film with a narrative as well as a visual design in expressionist tradition is From Morn to Midnight, based on a play written in 1912 by Georg Kaiser and released in same year (1920) as its legend counterpart The Cabinet of Caligari. But different then Caligari or many other famous German silent movies from the 1920s it is not located in a romantic shadow world, syntactically created by lightning effects, but renounces the dark and spooky irrational in favor of an urban environment in the early twentieth century: a story of money, erotic seduction, escapist fantasies, eccentric bohemian life, crime and rapid alteration of scenes.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Michael Korfmann, UFRGS

Urofessor Adjunto UFRGS; Mestrado em Literatura Alemã e Americanística (1984, FU Berlim - Alemanha); Doutorado Literatura Comparada (2002, IL - UFRGS); Professor do Instituto Goethe em Berlim, São Paulo e Porto Alegre; Leitor do DAAD na Universidade do Porto, Portugal; Professor visitante na UFRGS; Desde 1995, professor efetivo do Setor de Alemão/Instituto de Letras/UFRGS; Chefe do Departamento de Línguas Modernas (2003-2005); Pós-Doutorado na Rheinische Friedrich Wilhelms Universität em Bonn, Alemanha (2005-2006); Coordenador das Literaturas Estrangeiras Modernas no Programa de Pós-Graduação em Letras/UFRGS (2007-2009).

Downloads

Publicado

06.12.2010

Como Citar

Korfmann, M. (2010). Literatura e luz: iluminação elétrica, teatro e o filme expressionista. Contingentia, 5(2). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/contingentia/article/view/17650

Edição

Seção

Literatura